dinsdag 3 juni 2014

Wat is FODMAP?

De afkorting FODMAP staat voor Fermenteerbare Oligosachariden Disachariden Monosachariden And Polyolen. Hierbij doelen we bij de oligosachariden vooral op de fructanen en galactanen, bij de disachariden de lactose en bij de monosachariden de fructose.

Dit zijn vormen van koolhydraten die ter hoogte van de dunne darm niet verteerd kunnen worden en daarom in de dikke darm terecht komen. Hier worden ze niet door enzymen verteerd maar door bacteriën gefermenteerd. Hierdoor komt er gas vrij en kan er een opgeblazen gevoel en winderigheid ontstaan. Bij mensen die hiervoor gevoelig zijn gaat er meer vocht onttrokken worden ter hoogte van de dunne en dikke darm en zo ontstaat er een verstoorde stoelgang. Het dieet bestaat er dus in om deze FODMAPs te vermijden. Dit moet gedurende een 6 à 8 weken volgehouden worden. Hierna wordt er telkens één soort terug aan de voeding toegevoegd om te ontdekken op welke je reageert en die moet je in de toekomst dan vermijden.

Wel op te merken is dat het dieet niet te onderschatten is, je mag namelijk erg veel producten niet eten wat voor sommigen erg zwaar kan zijn.

Hier een link met producten die wel en niet toegelaten zijn: http://fodmapdieet.nl/pdf/Lijst%20met%20FODMaParm-rijk.pdf


Zoals je zult merken is dit een serieuze boterham en vraagt het heel wat doorzettingsvermogen om hieraan deel te nemen. Maar wanneer je dagelijkse leven in dergelijke mate wordt beïnvloed, is dit al veel minder zwaar.

Ik ga proberen via deze blog verschillende recepten te posten die aangepast zijn aan het FODMAP dieet. Mijn doel is om lekkere dingen te presenteren om zo te vergeten dat het om een dieet gaat. Door bepaalde producten te vervangen, kunnen klassieke maaltijden toch nog gegeten worden en bekom je een gezonde levensstijl zonder darmklachten die je leven heel wat luchtiger zullen maken!

----------------------------------------------------------------------------------------------

FODMAP stands for Fermentable Oligosaccharides Disaccharides Monosaccharides And Polyols. The oligosaccharides stands for the fructans and galactans, the disaccharides for lactose and the monosaccharides for fructose. These are types of carbohydrates which the small intestine can not digest, therefore, they end up in the large intestine. Over here they are not digested by enzymes but fermented by bacteria. They release gas and causes bloating and flatulence occur. By people who are sensitive for this kind of carbohydrates there's more water extracted at the level of the small intestine and this causes a disturbed bowel movement. 

When you're following the FODMAP diet you avoid this kind of sugars for 6 to 8 weeks. After that, there's always one product you re-introduce into your diet to see if you are noticing any changes. If you're noticing you're symptoms are coming back, you need to avoid that kind of product in the future. This diet must not be underestimated! Here's a link with products that are allowed and not: http://www.ibsdiets.org/fodmap-diet/fodmap-food-list/  

As you see, this is quite a heavy diet. But if you notice your symptoms are going away, it's much easier to continue! My goal is to make people forget it's a diet by representing tasty recipes!